以宗教之名介入政治论战,将带来很大的影响。图为我国最大清真寺,位于莎阿南的苏丹沙拉胡丁清真寺。

自伊斯兰党撤销对《砂拉越报告》网站的诉讼后,多项涉及伊党的丑闻也被揭发。坊间流传一个文件,显示巫统汇入百万款项给伊党,而《砂拉越报告》就曾报导此事。

伊党领袖聂阿都接收巫统献金的录音,也再度流传。此外,在聂阿都承认收取巫统献金的闭门会谈中,其中三名与会者也现身。他们的招供,不只在社交媒体──脸书和WhatsApp流传,更成为大马网媒的新闻焦点,如《当今大马》、《今日自由大马》(FMT)等。

与此同时,伊党署理主席的端依布拉欣指责录音者是叛徒。当录音开始流传时,聂阿都否认音频里的声音是他。最近,伊党总秘书达基尤丁证实录音里的声音确是聂阿都。因此,许多人认为,聂阿都之前已撒谎。

两种态度看待谎言

曾出任国会议员时以本身名字购买保时捷,却声称车子属于儿子的伊党宗教师协商理事会主席哈欣贾欣发表演说时,也捍卫聂阿都向媒体撒谎的举动。这名宗教师更以先知时代的典故,把聂阿都的谎言行为形容为遵循“伊斯兰法标准”。

之前表明没有听过有关录音的党主席哈迪阿旺则说,聂阿都的谈话内容仅只是一个学术讨论。不久,哈迪则在另一项声明中,捍卫聂阿都的行动,指为了公共福祉,有时说谎是必要的。

当伊党主席解释为了公共福祉,伊斯兰并没有阻止谎言时,这在社交媒体引起骚动。在非穆斯林中,基本上都感到震惊,因为伊斯兰中竟然存在说谎的概念。对于穆斯林来说,反应可分为两种:一种是认为哈迪所言甚是,甚至提出宗教论点支持;而一方则拒绝和批评有关说法。

在穆斯林中,对聂阿都的谎言有两种态度:一,认为聂阿都的谎言是违反教规的;另一方则认为聂阿都的谎言是必要的。

前者认为撒谎是伊斯兰中最痛恨的伪君子的一个特征。在圣训中明确提到这一点,伪君子的特征之一就是撒谎。

不过,后者则辩称,圣训提到战争关乎谎言和诡计。基于此,他们把伊党在马来西亚政治中的处境,等同于战场,因此他们认为伊党可以撒谎以赢得这场战争。

战争为了防止诽谤

认为聂阿都谎言是违反教规者也指,在《可兰经》中,战争目的是要防止诽谤。这与聂阿都的案例不同。因为聂阿都的课题涉及接收巫统的金钱,这将带来更多诽谤。因此,聂阿都的谎言是错误的。

另一方也举出先知友人阿玛耶欣(Ammar bin Yasir)的事迹为论点,阿玛耶欣为了免被杀害,只能承认本身叛教,尽管他的内心依旧信仰伊斯兰。

这事迹,展示了阿玛耶欣说谎,看似脱教,实际上是隐瞒了本身信仰。因此,认同聂阿都撒谎者,认为其行为是正确的,就像阿玛耶欣一样。

要回应这论点,其概念实际上可从什叶派里理解。这被称为Taqiyyah概念(因害怕被杀,所以允许撒谎)。最初,所指的是,看似非伊斯兰,却隐藏著善意(伊斯兰)。其背景是,当时的阿拉伯社会──非穆斯林杀害穆斯林。

这与聂阿都的行为是相反的,因为其行为看似善意,却隐藏著不良意图。因此,明显的聂阿都行为并不是taqiyyah,反之是虚伪的munafiq,就如先知时代的著名虚伪人物阿都宾乌拜,他隐藏了非伊斯兰的一面,却让人看似信仰伊斯兰。

在聂阿都的案例中,他隐瞒公众其恶行,收取巫统的金钱。然后以宗教之名撒谎,虚假声称──有关的声音不是他,之后却承认这是他的声音。

总结而言,将宗教带进政治论战,有时将带来很大的影响──即为了权力,利用宗教。这就是为何会出现宣称撒谎是伊斯兰教义中允许的要素。

这样的主张,明显是在利用伊斯兰之名。这应该避免。更重要的是,这种做法将丑化伊斯兰,进而令人们对伊斯兰真实面目感到困惑。在圣训中,先知就说,任何领导人,如果在欺骗人民中死去,上苍会确保他进不了天堂。

《以宗教之名撒谎》原文(Berbohong atas nama agama):

Semenjak PAS menarik saman terhadap Sarawak Report, pelbagai skandal yang melibatkan PAS semakin terbongkar. Dokumen berkepala surat UMNO - kemasukan wang jutaan ringgit kepada PAS juga tersebar, malah dikeluarkan oleh Sarawak Report sendiri.

Audio pengakuan Nik Abduh makan duit UMNO juga tersebar kembali. Ditambah pula, tiga orang - antara yang hadir dalam pertemuan tertutup dalam pengakuan Nik Abduh itu turut menampilkan diri masing-masing. Pengakuan mereka bukan sekadar tersebar di ruangan media sosial – Facebook dan Whatsapp sahaja - malah menjadi bahan berita sehingga masuk dalam beberapa laman web berita terkenal di Malaysia seperti Malaysiakini, Free Malaysia Today dan sebagainya.

Dalam pada itu, YB Tuan Ibrahim Tuan Man yang merupakan Timbalan Presiden PAS tampil menuduh orang yang merakam suara itu sebagai pengkhianat. Ketika audio ini mula disebarkan, YB Nik Abduh menafikan bahawa suara dalam audio itu adalah suaranya. Baru-baru ini, Setiausaha Agung PAS, YB Takiyuddin keluar kenyataan mengesahkan bahawa audio suara Nik Abduh itu adalah benar. Dengan itu, ramai yang menyimpulkan bahawa Nik Abduh sudah berbohong dahulu.

Dalam satu ucapan, Ustaz Hashim Jasin yang pernah mengaku bahawa kereta Porsche dibeli atas namanya semasa beliau menjadi ahli parlimen dahulu - tetapi mendakwa dipunyai anaknya – turut mempertahankan tindakan Nik Abduh yang berbohong kepada media. Mursyidul Am PAS itu turut menggunakan beberapa kisah zaman Nabi untuk mengatakan tindakan berbohong itu mengikut "piawaian syariah".

Walaupun sebelum itu mengakui tidak pernah mendengar audio YB Nik Abduh itu, Haji Abdul Hadi Awang yang juga Presiden PAS mengatakan bahawa kandungan ucapan Nik Abduh itu adalah sekadar perbincangan akademik sahaja. Tidak lama kemudian - dalam kenyataan yang lain pula - dalam mempertahankan tindakan Ustaz Nik Abduh, Haji Hadi Awang menyatakan bahawa demi maslahat, berbohong adalah wajib.

Apabila Presiden PAS menjelaskan bahawa Islam tidak menghalang berbohong demi mencapai maslahat, ia melahirkan kekecohan dalam media sosial. Dalam kalangan non-muslim, rata-ratanya terkejut – kerana menyangka wujud konsep bohong dalam agama Islam. Bagi kalangan muslim pula terbahagi kepada dua: ada yang menganggap benar apa yang diungkapkan oleh Presiden PAS itu, malah memberikan hujah agama; di samping satu pihak lagi menolak dan mengkritik keras kenyataan tersebut.

Hujah 1: Tipu daya

Dalam kalangan muslim, terdapat dua sikap terhadap pembohongan Nik Abduh ini: (1) beranggapan bahawa bohong Nik Abduh adalah haram, dan (2) beranggapan bahawa bohong Nik Abduh adalah wajib.

Golongan pertama berhujah bahawa berbohong adalah ciri-ciri munafiq yang dibenci dalam Islam. Ini jelas disebut dalam Hadis bahawa - antara ciri-ciri orang munafiq adalah, apabila bercakap, mereka berbohong.

Golongan kedua pula berhujah, Hadis menyebut bahawa perang adalah tipu daya dan pembohongan. Memandangkan mereka melihat hubungan PAS dalam politik Malaysia diumpamakan perang, menyebabkan mereka menganggap PAS perlu berbohong untuk menang dalam peperangan ini.

Golongan pertama menjawab - dalam Al-Quran, tujuan perang adalah hindari fitnah (Surah al-Baqarah 2 : 193). Ini berbeza dengan isu Nik Abduh. Ini kerana, isu Nik Abduh ini melibatkan penerimaan duit UMNO - sudah pasti lebih mendatangkan fitnah. Justeru itu, pembohongan yang dilakukan oleh Nik Abduh adalah salah.

Hujah 2 - Maslahah

Mereka berhujah lagi dengan kisah seorang sahabat Nabi bernama Ammar bin Yasir sehingga diturunkan ayat al-Nahl ayat 106 - iaitu Ammar bin Yasir diseksa dalam keadaan dia dipaksa murtad. Memandangkan dia mahu diselamatkan dari dibunuh, makanya dia mengungkap bahawa dia murtad, walhal hatinya kekal dengan Islam.

Dalam kisah ini, menampilkan Ammar bin Yasir berbohong - menzahirkan kekufuran, walhal yang disembunyikannya adalah keimanan. Dengan itu, mereka beranggapan bahawa tindakan Nik Abduh itu benar, sepertimana dalam kes Ammar bin Yasir ini.

Jawapan kepada hujah ini - konsep ini sebenarnya ada dalam fahaman syiah. Ia disebut sebagai Taqiyyah (takut dibunuh sehingga dibenarkan berbohong). Pada asalnya, konsep ini adalah menzahirkan ketidak-islaman, dengan menyembunyikan kebaikan (Islam). Ia lahir ekoran suasana masyarakat Arab ketika itu – non-muslim membunuh muslim.

Ini berbeza dengan tindakan Nik Abduh, kerana amalannya terbalik - iaitu menzahirkan kebaikan dengan menyembunyikan kejahatan. Dengan ini jelas bahawa konsep yang diamalkan oleh Nik Abduh ini bukan taqiyyah, tetapi munafiq sepertimana tokoh munafiq pada zaman Nabi yang bernama Abdullah bin Ubai - dia menyembunyikan ketidak-Islamannya dengan menzahirkan kononnya dia beragama Islam.

Dalam kes Nik Abduh, beliau menyembunyikan dari pengetahuan awam amalan kejahatan beliau - menerima duit UMNO. Lalu berbohong atas nama agama, dengan menzahir dakwaan palsu - kononnya suara audio itu bukan suara beliau – yang kemudiannya beliau mengaku bahawa itu adalah suaranya.

Penutup

Mencampur-adukkan polemik politik dengan agama, kadangkala memberi implikasi yang amat besar – iaitu agama akan diperalatkan sesuka hati demi kekuasaan. Dengan sebab itu, lahirlah dakwaan kononnya berbohong sebagai salah satu eleman yang dibenarkan dalam ajaran Islam.

Dakwaan terang-terang sebegini adalah amalan memperalatkan Islam. Ia wajar dihindari. Apatah lagi, amalan sebegini sedikit sebanyak menconteng arang pada wajah Islam. Dengannya, ia akan melahirkan kekeliruan manusia terhadap wajah Islam yang sebenar.

Dalam Hadis, Nabi saw memberitahu bahawa mana-mana pemimpin yang memimpin, lalu dia mati dalam keadaan membohongi rakyatnya, Tuhan akan pastikan dia tidak masuk ke dalam syurga. (al-Bukhari, Hadis no : 7151)
(tamat)

万吉

80后,毕业于埃及Al-Azhar大学,在马来西亚吉兰丹大学完成硕士论文,现在是博士学位候选人。著作有《Aku bukan kafir》、《Kesederhanaan Nik Abdul Aziz》等。曾出任槟城首长资讯官,目前为大同工作室学术主任。